(به بهانه‌ی واکنش‌ها به رخدادهای اخیر تعلیم و تربیت کشور)
1ـ حال آموزش و پرورش ما خوب نیست، چون در عمل عمده‌ی دولت‌مردان دولت‌های مختلف در چله اول انقلاب اسلامی، اساساً آموزش و پرورش به معنای واقعی و در تمام طول دولت اولویت نبوده است؛ وگرنه در ایام خاص که فرهنگیان هم به تبع سایر مردم مورد توجه دولت قرار گرفته‌اند.
شاخص اولویت‌دهی به آموزش و پرورش را هم غلبه گفتمان «سرمایه‌ای» دیدن تعلیم و تربیت می‌دانم؛ اینکه حل مشکلات فرهنگی، اقتصادی و ی و . امروز و آینده از رهگذر تعلیم و تربیت جسته شود و حال خوب آموزش و پرورش امروز را تنها راه اصیل پیشگیری از مسایل آینده بدانند. متصدیان و مشغولان در وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای تربیتی هم در ذیل همین گفتمان، باید جایگاه و تصمیمات و اقدامات خودشان را پاس بدارند.
2ـ حال آموزش و پرورش ما خوب نیست، چون در نظر عمده اهالی علم و دانشگاه و حوزه تا کنون آموزش و پرورش به معنای واقعی در اولویت نبوده است. مسایل تعلیم و تربیت به طور عام و علوم تربیتی به طور خاص حتی در دانشکده‌های علوم تربیتی غریب است و گرفتار دانش‌مردانی که سرگرم بازیِ بازارِ مکاره‌ای شده‌اند که ظاهرش «تولید علم تربیتی» و «توزیع دانش و مهارت تربیتی» است، اما در باطن آن «کتاب‌سازی و مقاله‌سازی و مدرک‌سازی» غلبه دارد؛ البته حساب بزرگواران و تلاشگران از این فضای کلی سواست.
شاخص اولویت‌دهی به آموزش و پرورش در این بخش، توجه دانشگاه و حوزه علمیه به مسایل نظری و عملی تعلیم و تربیت جامعه اسلامی ایران و جهت‌دهی فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی و ترویجی در این راستاست، به نحوی که با هر پایان‌نامه، کتاب و مقاله و سخنرانی و کلاس گرهی از عمل و نظر تعلیم و تربیت کشور ما باز شود.
3ـ حال آموزش و پرورش ما خوب نیست، چون بعضاً کسانی در صف مدعیان تخصص در تعلیم و تربیت قرار دارند و برای تعلیم و تربیت جامعه پرچم برافراشته‌اند که جامعه آن‌ها را متصف به فضل علمی و ادب نمی‌بیند و به آن ایمان نمی‌آورد. طبیعی است که مدرک و مرتبه علمی شاخص خوبی برای برخورداری از تخصص از جمله در تعلیم و تربیت نیست.
مقدمه‌ی بازشناسی قلندران تربیتی از سرتراشیدگان عرصه تعلیم و تربیت، فراهم آوردن زمینه‌ی اندیشه‌ورزی تربیتی دور از تعارف و البته همراه با معیارهای اصیل «آزادی و آزادگی، اخلاق و منطق» است که برپایی حلقه‌های بزرگ و کوچک فهم و نقد آثار و نظرورزی‌های روشمند و تجربیات عملی مجربان و . با معیارهای موصوف مصادیقی از آن است. دور از انتظار نیست که عاملان تربیتی که تشنه حرف حساب هستند، مشتقانه سراغ چنین دانش و دانش‌ورزان محک خورده‌ای بروند. دانش‌کده‌های علوم تربیتی نیز در این وضعیت زنده و زنده‌تر خواهند شد.
4- برای خوب شدن حال آموزش و پرورش، باید به سهم خانواده‌ها و رسانه و مردم و . هم التفات کرد که تفصیلش مجال دیگری می‌طلبد.
***
انشاله که در چله دوم انقلاب اسلامی، متخصصان شایسته (اعم از کهنه و تازه) دلسوزانه با درس‌آموزی از خطاها و آسیب‌های تربیتی چله اول، آموزش و پرورش را به جایگاه متعالی خودش می‌رسانند و طبیعتاً در این راه باید از موانعی اجرایی و فکری و برچسب‌های نچسب گذشت.

@hematifar

مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : آموزش ,پرورش ,تعلیم ,تربیت ,تربیتی ,علوم ,علوم تربیتی ,تربیت جامعه ,شاخص اولویت‌دهی ,اولویت نبوده ,انقلاب اسلامی،
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

ساحل توسعه تجارت الکترونیک شب که میشه Christine ققنوس Lesly آهسته و پیوسته عشق سامانه آموزش از راه دور Adam Moromoke